SPANIA

Til bildene

SPANIA - jo, vi hadde saktens tenkt å reise dit mange ganger. Våre venner hadde mast på oss i flere år. Men det ble ikke noe av før Lina´s nevø, Jan-Erik, bosatte seg der nede, nærmere bestemt på La Manga. Det stedet hadde vi hørt om før, hit drar jo "alle" norske fotballklubber på leir hver vinter. Samtidig skulle våre venner Ingrid og Asbjørn på langferie i Albir, da kunne det kanskje passe å besøke dem samtidig.  Så vi dro av gårde med fly utpå høsten i 2002.

Vårt første stopp var Alicante, hvor vi overnattet et par netter midt i byen, før vi dro videre i leiebil - selvfølgelig i Renault Twingo! Veien var ikke lang til  La Manga - ca. 10 mil. Her lå fotballbaner kloss i hverandre i et parkområde.  Veien videre gikk over en uendelig lang og smal landtunge med Middelhavet på den ene siden og en saltholdig innsjø - Mar Menor - på den andre. Et forunderlig landskap med store hoteller og leiligheter på begge sider av veien.  Mange nordmenn bor her i store deler av året; blant disse er "hain far sjø" - fotballegenden Nils Arne Eggen.

Etter et par dager hos Jan-Erik dro vi videre sørover - nå innover i landet. Det første målet var Granada med de magiske palassene i Alhambra,  disse fantastiske minnene fra den gang maurerne (muslimene) hersket på den iberiske halvøy. I 1492 (samme år som Columbus oppdaget Amerika) ble de siste rester av fremmed styre fordrevet fra Spania. Maurerne hadde da vært herrer over mesteparten av landet i nærmere 800 år. Men palassene står altså der den dag i dag -  overdådig utsmykkete bygninger med søyleganger, ornamenter og mosaikk som kan ta pusten fra enhver. Dette er helt forskjellig fra vestlig byggeskikk. Inne i palassene kunne vi dessverre bare oppholde oss 1/2 time av gangen; ønsket vi mer tid, måtte vi kjøpe ny billett! Men i de vakre hagene utenfor kunne vi bevege oss "fritt" så lenge vi ville! Fra borgen var det dessuten fint utsyn utover byen.

Ferden gikk videre rundt om i Andalucia. Fra Granada dro vi mot kysten igjen. I det fjerne så vi snøen som lå på den mektige fjellkjeden Sierra Nevada. Vi stoppet opp i Mojacar. Denne lille, gamle byen klorer seg fast rundt en ås midt ute i et paddeflatt landskap. Vi var også innom Gabo de Gata og  Guardamar. Til slutt havnet vi i El Albir/Altea. Dette er et kjent reisemål for mange nordmenn. Her tilbrakte vi et par dager sammen med våre venner. Vi var nå kommet tilbake til Costa Blanca. Etter mange dager som "flyktninger"  var det godt bare å slappe av! På 14 dager kom vi til å  overnatte på 10 steder!

Dette ble den 3. utenlandsturen vår dette året! Pensjonister vi? Nei da! Vi var da ennå ikke fylt 70 år!

Klikk deg inn her om du vil vite mer fra de områdene vi reiste gjennom. Eller du kan se nærmere på våre bilder: